Fase 3 – Bied nazorg, evalueer en leer

De derde fase van het meldproces richt zich op herstel, nazorg en leren. Je onderzoekt of de opvolging het gewenste effect heeft gehad, biedt waar nodig extra ondersteuning aan melder, beschuldigde en team, en kijkt kritisch terug op het proces. Door afspraken vast te leggen, de situatie te blijven monitoren en lessen te trekken, voorkom je herhaling en verbeter je de aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGOG) binnen je organisatie.

Hier vind je hoe je controleert of het grensoverschrijdende gedrag gestopt is en of de werksituatie voldoende is hersteld. De tekst gaat in op passende nazorg, coaching en ondersteuning voor alle betrokkenen. Ook leer je hoe je het proces evalueert, welke leerpunten je kunt meenemen in beleid en hoe je het meldsysteem én de preventieve aanpak structureel verbetert. Alles gericht op het versterken van sociale veiligheid op de lange termijn.

Misschien heb je al een melding. Je kan dan de Wegwijzer gebruiken om stapsgewijs de fases en stappen van de handreiking te doorlopen.

Monitor en stel bij

Na de uitvoering ervan beoordeelt de beslistafel of de opvolging het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Indien nodig onderneem je verdere stappen:

  1. Controleer of het grensoverschrijdend gedrag is gestopt. Zo niet, kan opschaling nodig zijn. Denk dan aan een correctief gesprek of arbeidsrechtelijke maatregelen.
  2. Beoordeel of de werksituatie voldoende is hersteld en of de melder zich weer veilig voelt. Neem indien nodig extra maatregelen, zoals bemiddeling of mediation.
  3. De resultaten van een feitenonderzoek kunnen leiden tot verdere acties, zoals aanvullende onderzoeken of interventies. Nieuwe informatie kan aanleiding geven tot het uitbreiden van de onderzoeksopdracht.

De beslistafel blijft monitoren en bijsturen om te zorgen dat de aanpak effectief is en de werkvloer veilig blijft.

Lees hier meer over in de volledige handreiking.

Lees verder

Zorg dat iedereen zo goed mogelijk verder kan

Het is cruciaal om na de afronding van het meldproces nazorg te bieden aan de melder, beschuldigde en andere betrokkenen.

  • De melder heeft vaak behoefte aan erkenning en steun. Vooral als de uitkomst van de opvolging niet volledig voldoet aan de verwachtingen. Een vertrouwenspersoon en professionele hulp kunnen hierbij helpen.
  • Voor de beschuldigde kan het proces emotioneel zwaar zijn, ongeacht de uitkomst. Het ondersteunen van het herstel van vertrouwen in een sociaal veilige werkomgeving is daarom essentieel. Bijvoorbeeld een collega, leidinggevende of externe hulpverlener kan deze steun bieden. Als er gedragsverandering moet plaatsvinden, kan de beschuldigde daar ook ondersteuning bij nodig hebben, bijvoorbeeld in de vorm van coaching of therapie.
  • Ook de directe werkomgeving verdient aandacht. Er kunnen spanningen ontstaan binnen teams en gevoelens van schuld of onzekerheid. Door open communicatie en een veilige werkcultuur help je dit te voorkomen.

Tot slot is monitoring belangrijk. Door afspraken na te leven en de sociale veiligheid te bewaken, voorkom je herhaling en vergroot je het vertrouwen in de organisatie.

Weet dat bij ontevredenheid over het proces en/of de opvolging, betrokkenen intern bezwaar kunnen aantekenen of een second opinion kunnen aanvragen. Als hen dat onvoldoende oplevert, kunnen ze juridische stappen overwegen. Zoals een beroep doen op een klachtencommissie of een rechtszaak aanspannen.

Lees hier meer over in de volledige handreiking.

Lees verder

Evalueer en leer voor de volgende keer

Een meldproces verloopt altijd anders. Maar door het verloop ervan te evalueren, kun je patronen herkennen en verbeteringen doorvoeren in de strategie, cultuur, structuur en het ondersteunend systeem. Met een evaluatie krijg je inzicht in wat goed ging, waar aanpassingen nodig zijn en hoe de betrokkenen hun rol hebben vervuld. Het doel is om concrete verbeteringen door te voeren, zoals aanpassingen in de gedragscode, de meldprocedure of het preventief beleid.

Leren en verbeteren voor een mogelijke volgende melding kan op twee niveaus. Door het meldproces en de opvolging van meldingen te verbeteren, en door de preventie en aanpak binnen de organisatie aan te scherpen. Houd bij een effectieve evaluatie rekening met alle perspectieven. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een teamoverleg, enquêtes of interviews te organiseren.

Lees hier meer over in de volledige handreiking.

Lees verder

Gebruik de Wegwijzer bij de opvolging van een melding

De Wegwijzer geeft inzicht in de stappen die je doorloopt bij de opvolging van een melding.